POCZĄTKI KARIERY SZKOLNEJ NA TLE PRZEMIAN EDUKACYJNYCH

Agata Jacewicz

„Zarówno tytuł książki, jej struktura, jak i wprowadzający do zawartej w niej problematyki wstęp zapowiadają odbiorcom dzieła bardzo interesującą przygodę intelektualną wpisującą się wielorako w obszar szeroko pojętej problematyki edukacji elementarnej - pierwszego i najważniejszego etapu w strukturze współczesnego systemu szkolnego. Rzecz oczywista każdy poziom i każda forma edukacji jest ważna, jako że z założenia ma służyć rozwojowi człowieka, pomagać mu w stawaniu się coraz bardziej samodzielnym i niezależnym oraz kompetentnym na miarę jego możliwości, oczekiwań i aspiracji, a także zaangażowania. Jednakże priorytetowe znaczenie edukacji elementarnej wynika przede wszystkim stąd, że stanowi ona szczebel fundamentalny i propedeutyczny, przygotowujący do dalszych etapów edukacji. Dzieciństwo bowiem to szczególny okres rozwoju człowieka, znacząco warunkujący jego dalsze losy (...) książka Pani dr Agaty Jacewicz ewidentnie wychodzi naprzeciw owym zadaniom i wyzwaniom.

Recenzowana praca zawiera solidnie opracowaną część teoretyczną(...) została przygotowana bardzo staranie w szerokim kontekście problemowym, z uwzględnieniem zwłaszcza przemian społeczno-kulturowych w kraju i na kontynencie europejskim. Autorka wykorzystała bogatą literaturę przedmiotu (...) wyczerpująco przedstawiła założenia metodologiczne badań własnych. W rozdziale empirycznym wieloaspektowo zanalizowała wyniki przeprowadzonych na terenie Białegostoku badań własnych, bogato dokumentując je różnymi formami prezentacji (liczne tabele, wykresy, schematy oraz ryciny), wykazując przy tym dbałość o skrupulatność faktograficzną w analizach i interpretacji rezultatów procesu badawczego.

(...) pragnę podkreślić, że książka Pani dr Agaty Jacewicz pt. Początki kariery szkolnej na tle przemian edukacyjnych posiada duże walory poznawcze i informacyjne. Autorka zawarła w swojej pracy niezwykle ważną i niewystarczająco rozpoznaną problematykę z zakresu edukacji elementarnej i w interesujący sposób ją zaprezentowała oraz podjęła konstruktywne próby rozwiązania postawionych problemów, osadzając całość w ustawicznie ewoluującej współczesnej rzeczywistości".

Z recenzji prof. zw. dr hab. Urszuli Ostrowskiej (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)